Jak se staví Artur

22.1.2004 - 1.7.2004

část: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

 

   Když jsem psal článek o nalezenci Arturovi, tak jsem netušil, že brzy na Monaku bude reportáž ze stavby tohoto modelu. Někteří po zveřejnění článku poslali fotky, plánky a někteří začali stavebnici shánět až ji nakonec sehnali a začali stavět. Stejně jako Ante. Podařilo se mi Anteho přemluvit aby psal pár řádků jak stavba postupuje a přiložil pár snímků.

Keba


1.část

   Jsem člověk spořivý a proto často navštěvuji bazary jestli by se nenašlo něco co by se mi hodilo za levý peníz . Při jedné návštěvě jsem narazil na starou kultovní stavebnici Norské rybářské lodi Artur. Neodolal jsem a už jsem si ji nesl domu. Na první pohled bylo v krabici vše. Při bližším prozkoumání jsem zjistil že asi chybí pytlík s kováním. To, ale není zase tak hrozné. Při pohledu na obrázek a na plány jsem usoudil, že kování bude stejně třeba vyrobit jiné, trochu realističtější. Pravděpodobně tam měl být ještě návod. Ten mi však nechybí. Myslím, že to zvládnu jen podle plánu.

Stavebnice obsahuje
     Plány 3 listy
     Pytlík s lodním šroubem,okénky,vazáky ,průvlaky,kotvou ,

     zahranými kruhy a ostatními  doplňky.
     Lodní hřídel
     Folii pro zasklení oken
     Žebra předkreslená na překližce
 

Stavba Artura. Tak takto vypadá krabice se stavebnicí Artura. Za ty roky se prakticky nezměnila.
Stavba Artura. Po sejmutí víka první co uvidíte jsou plány zakrývající prakticky celý obsah. Bohužel návod ke stavbě chyběl (pokud byl vůbec přibalen)
Stavba Artura. Když odstraníte plány uvidíte Artura rozloženého na prvočinitele. Lišty, překližka, balza, obtisky, doplňky. Jen to kování jsem postrádal.
Stavba Artura. Po vyřezání žeber a kýlu z překližky jsem pokusně sestavil kostru Artura
Stavba Artura. Radostné zjištění že vše na sebe pasuje...

 

Konec první části...

 

2.část

  
 

Stavba Artura. Žebra jsem si připevnil na špalíky a potom na montážní desku, kolmo na podélnou osu budoucího trupu.
Stavba Artura. Usazování kýlu
Stavba Artura. Ke slepení žeber, kýlu a nosníku jsem použil epoxidové lepidlo. Kýl jsem zajistil dvěmi gelovými bateriemi. Na výřezy v žebrech jsem nanesl vrstvu epoxidu. Jednotlivá žebra zasunul na vyznačená místa kýlu. To samé jsem udělal s nosníkem. Pak jsem přilepil přední část kýlu a zajistil gumičkou. Nakonec jsem zkontroloval uhly mezi žebry a kýlem.
Stavba Artura. Stavba Artura.Po zaschnutí jsem zalepil pouzdro lodního hřídele do trupu. Tady jsem se neřídil plánem, ale sklon hřídel jsem přizpůsobil pohonné jednotce. Tak aby byl co nejvíce vodorovný.Tak vše je již řádně proschlé a můžeme začít plaňkovat.
Stavba Artura. Pohonná jednotka pro Artura
Stavba Artura. Začal jsem podle návodu (tem mi mezitím poslal jeden hodný pán) od paluby směrem dolů (12 lišt) po obou stranách.
Stavba Artura. Pak jsem jak, návod praví, pokračoval od kýlu nahoru. Jde to pomalu. Je třeba vždy počkat až lepidlo uschne. Tak a trup vypadá už skoro hotový.
Stavba Artura. Vnitřek trupu jsem vytřel zředěným epoxidovým lepidlem.
Stavba Artura.  Nakonec jsme odřízl přesahující lišty a zabrousil je. Trup jsem zhruba obrousil, některé lišty přeci jen nebyli tak úplně přesně přilepené. V nosníku jsem vyvrtal díru pro hřídel kormidla. Do otvoru jsem zalepil trubičku jako pouzdro hřídel kormidla.
Stavba Artura. Balzové špalíčky jsem vyřízl podle tvaru zádě a slepil dva a dva k sobě pyrexem. Teď mne čeká paluba.


Konec druhé části...

 

3.část

 

Pár poznámek ke stavbě lodního trupu od Ivana


K napsání mne inspiroval tento pěkný seriál od Anteho o stavbě Artura.

  •    Přestože to stavebnice většinou nevyžadují, je dobré stavět větší trupy (asi nad 300 mm) zásadně na pracovní desce a kýlem nahoru.

  •    Trup z pracovní desky nesundávat dokud nedokončíte plaňkování. Hrozí nebezpečí zkroucení a následných problémů při jízdě.

  •    Všechna žebra, snad kromě toho prvního na přídi, odlehčit a udělat průchodná. Na Arturu je to poslední plné a neumožňuje montáž táhla ke kormidlu. Dost lidí to řeší táhlem na palubě, což není právě nejpěknější.

  •    Stejně tak je potřeba proříznout plochu kýlu nad kormidlem a vydlabat balzové špalíky. Osu kormidla dát do pořádného pouzdra, jehož horní hrana by měla končit nad čarou ponoru.

  •    Plaňkuje se od paluby ke kýlu. Protože na přídi a zádi je většinou méně místa pro plaňky, ty postupně přihoblovávám, abych pokud možno na celé délce trupu měl stejný počet. To oceníte u složitějších tvarů trupu – remorkéry a podobně.

  •    Špalík ze dřeva je vhodné dát i na příď. Plaňky lepené natupo ke kýlu špatně drží a je to pracné. Já je končím na prvním žebru.

  •    Snad to Ante dodělá, ale není špatné do pouzdra hřídele vyvrtat mazací otvor, zapájet / vlepit trubičku a potom občas injekční stříkačkou přimáznout hřídel.

Toto mne napadlo teď ráno u kafe, když jsem si ten pěkný příspěvek Anteho četl. Jsou to rady a ne kritika.


Ahoj
Ivan
 

4.část

Stavba Artura Balzové špalíčky pro záď jsem po jednom zhruba opracoval, vydlabal a vyřezal místo pro přepákování kormidla,vyřízl v žebru otvor pro táhlo kormidla.Špalíčky přilepil k poslednímu žebru. Vzal smirek a brousil a brousil. No snad to má být takhle.
 
Stavba Artura Kormidelní páku jsem vyrobil podle návodu z kousku měděného plechu a el.svorkovnice. Servo jsem přilepil na horní nosník a táhlo vyrobil z drátu. Táhlo jsem udělal trochu delší.Rozdělil jsem ho na dva díly které jsem spojil také el. svorkovnicí pro lepší seřízení. Spojení jsem udělal v místě pod nástavbou aby k němu byl přístup.
Stavba Artura Dva zadní díly paluby jsem vyřízl tak aby vznikl otvor pro přístup ke kormidelní páce. Vyrobím ještě jeden poklop který ji bude krýt. Všechny čtyři díly paluby jsem namořil na tmavší odstín. Ta příliš světlá paluba se mi nelíbila.
Stavba Artura Po té jsem postupně díly paluby od přídě přilepil epoxidem. Palubu jsem obrousil tak aby byla v rovině s plaňkováním. Oplaňkoval jsem zábradlí a na přídi přilepil vlnolam.Na zádi jsem na rozdíl od návodu nejdříve přilepil horní čas zábradlí a pak boky.
Stavba Artura V mezi čase jsem začal připravovat díly nástavby. Nakonec jsem se rozhodl řídit radou zkušenějších a trup laminovat, ale o tom až příště.
Stavba Artura

Konec čtvrté části...

 

5.část

Artur

Artur

Laminování - z této operace foto nemám. Přeci jen se mi nechtělo brát fotoaparát mezi pryskyřici a prach z broušení. Trup jsem vykytoval polyesterovým tmelem a přebrousil. Připravil jsem si tři díly laminovací tkaniny. Na levý , pravý bok a na záď. Jako laminovací pryskyřici jsem použil Lamit 109 (500g za 105 Kč,-) Trup jsem potřel pryskyřicí a přiložil tkaninu ne jeden bok pak na druhý a na závěr díl určený pro záď. Po vytvrdnutí jsem přesah tkaniny odřízl ostrým nožem. Znovu jsem trup vytmelil a přebrousil. Před nástřikem plničem jsem trup přebrousil brusným papírem 400 pod vodou. Provedl nástřik plniče a opět pod vodou přebrousil.

Artur

Artur

Artur

Artur

Poté jsem maskovací páskou a novinami připravil trup na nástřik. Nejdříve část pod čarou ponoru a nastříkal červenou barvou ve spreji. Po zaschnutí jsem připravil na nástřik zbytek trupu opět barvou ve spreji. Stejným způsobem jsem nastříkal spodní část nástavby a přední vstup do podpalubí.

Artur

Artur


Rozhodl jsem se udělat osvětlení nástaveb a paluby. Na osvětlení horní a dolní nástavby jsem použil po dvou žlutých led diodách průměr 5 mm opatřených odpory. Do nástaveb jsem zalepil lišty a k min přilepil diody. Na osvětlení paluby 3mm diody. Z plastové destičky jsem vyrobil stínítka palubního osvětlení. Dvě pod ochozy a jednu na přední stěnu nástavby. Jednu diodu jsem použil na osvětlení předního vstupu do podpalubí. Poziční světla a reflektor umístěné na střeše nástavby jsem požil z plastikových výlisků ke stavebnici. Vybrousil, vyfrézoval a různě "vypižlal" jsem v nich otvory pro diody.
Artur Ovládání osvětlení bude řízeno rádiem pomocí serva a bastlu zvaného "přepínač" vyrobeného z pertinaxové destičky a měděného plechu. Sám se divím , ale zdá se ,že to funguje.

Artur

Artur

Pak jsem se pustil do výroby kování pro upevnění lanový držící stěžně, pomocí drátu a měděného plechu.
 
Artur Nástavby jsem osadil okenními rámy a začal je slepovat k sobě.

Konec páté části...

 

6. část

Artur Nástavby jsem slepil, horní nástavbu a ochoz jsem natřel bezbarvým lakem.
Artur Na střechu nástavby jsem osadil poziční světla a reflektor. Vyvrtal díru pro anténu přijímače, kterou chci natáhnout mezi stěžně. Střechu jsem zatím nepřilepil abych měl ještě přístup do horní nástavby pak už nebude cesty zpět. Přijímač jsem přilepil na stěnu spodní nástavby tak aby se po odpojení konektoru serv a regulátoru dala sejmout. Osvětlení je též s trupem spojeno pěti kolíkovým konektorem Modela.
Artur Pak jsem se pustil do zábradlí. První pokus nic moc ( už je v koši na malinkatý kousíčky ) . Koupil jsem letovací vodu a pustil se to toho znovu. Šlo to podstatně lépe a za chvilku bylo zábradlíčko na světě. Letoval jsem ho přímo na ochozu, tak teď už jen opatrně natřít a je to.
Artur Přední stěžeň jsem nalakoval bezbarvým lakem a osadil kováním, které jsem vyrobil z měděného plechu a drátku.
Artur  Definitivně jsem přilepil k palubě přední vstup do podpalubí. Spáru mezi palubou a vstupem jsem vytmelil silikonovým tmelem aby neprosvítalo osvětlení.
Artur Na boky jsem nalepil otěrové lišty namořené a nalakované bezbarvým lakem.

 

  Už zbývá jen zadní stěžeň a lanoví. A taky naviják. Ten ale ještě musím promyslet. To co je ve stavebnici je divná krabice s kolečky na stranách. Tak asi žádný naviják nevypadá.

 

Konec šesté části...

 

7.část

 

Jak se staví Artur.

Jak se staví Artur.

Jak se staví Artur.

Promyslel jsem naviják a nakonec se rozhodl pro jednoduchý zakrytý naviják. Asi není úplně jako skutečný, ale je to lepší než ten ze stavebnice. Je vyroben z plastikových destiček. Navíjecí bubny jsem použil ty co bylo ve stavebnici, přidal nějaké páčky a z přední části váleček z lahvičky který má představovat motor.
Jak se staví Artur. Vyrobil jsem napínáky lanoví s měděné trubičky a drátku. Na lanoví jsem použil provázek. Jako izolátory mezi stěžni jsme použil korálky a na provázek přichytil anténu přijímače.
Jak se staví Artur. Přední odražeč je uháčkován z provázku (ten jsem ale já nedělal) Na boky trupu jsem provázky uchytil pneumatiky ze starého autíčka. Ty budu muset vyměnit nejsou moc věrohodné a měli by být tři na každé straně.
Jak se staví Artur. Nakonec jsem ještě zhotovil komínky. Na kulatinu jsme namotal proužek kancelářského papíru a slepil. Pak jsem vzniklé trubičky stáhnul a ponořil do bezbarvého laku aby se pěkně nasákly. Po zaschnutí jsem trubičky obrousil a zkrátil na potřebnou velikost. Komínek na kormidelnu jsem asi v 1/3 přeřízl pod uhlem 45 stupňů a slepil. Nakonec jsem oba komínky natřel černou barvou. Zdá se , že je vše snad hotové a čekáme na sobotu 26.6 kdy proběhne první plavba.

Testovací plavba a křest lodě proběhl na Lužinách dne 26.6.2004

Jak se staví Artur. Tak a máme to za sebou. Při prvním spuštění na vodu se hned projevila špatná stabilita zaviněná těžištěm položeným příliš vysoko. Loď jsem provizorně dovážil vypůjčenými závažíčky. Stabilita se výrazně zlepšila. Pro konečné dovážení jsem se rozhodl použít olověné broky které podle potřeby nasypu do kýlového prostoru a pak zaliji lepidlem.
Pohonná jednotka se zdá dostatečná.Jedná se o motor Speed 280 a převodovku 1:4 napájení zajišťuje stará baterka z video kamery. Rychlost lodi je maketová s ne příliš velkým přebytkem výkonu, ale zase s velmi nízkou spotřebou.

Konec seriálu.

Andrej Tenzer [Ante]